close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

אילו רפלקסים מוכרים של תינוקות ישנם?

מערכת שורשא תמוז, תשפג20/06/2023

רשימה מרתקת של רפלסים שונים בתינוקות... האם הכרתם?

תגיות:
צילום: pexels
מרגע לידתם, תינוקות מציגים שורה יוצאת דופן של רפלקסים שהם חלק בלתי נפרד מההתפתחות שלהם. התגובות הבלתי רצוניות הללו לא רק מספקות תמונה טובה יותר על מצבם הפיזיולוגי, אלא הן גם מאפשרות הצצה אל המורכבות הנוירולוגית והחושית שלהם. במאמר זה נחקור כמה מהרפלקסים המוכרים ביותר שתינוקות מציגים ומהי משמעותם בהתפתחות.

רפלקס הלפיתה
רפלקס הלפיתה הוא תגובה מדהימה שאותה ניתן לראות בתינוקות שזה עתה נולדו. רפלקס זה יוצר מצב שבו כאשר חפץ מונח בכף ידו או לצד כך רגלו של התינוק, אצבעותיו באופן אוטומטי ילפתו את האובייקט ויחזיקו בו בעוצמה.
נהוג לחשוב שרפלקס זה מעיד על התפתחות המוטוריקה העדינה של התינוק. ככל שתינוקות הולכים וגדלים, רפלקס הלפיתה מתפתח לכדי לפיתה רצונית, דבר המאפשר להם להשתמש בחפצים בצורות שונות.

רפלקס הגישוש
אחד מהרפלקסים הראשונים שבהם ניתן לחזות אצל תינוקות הוא רפלקס הגישוש. כאשר נוגעים בעדינות בלחיו או בפיו של התינוק, הוא יפנה באופן אינסטינקטיבי את ראשו אל עבר אזור הגירוי תוך הפתיחה של פיו. הרפלקס הזה הוא חיוני לשם הנקה והוא מבטיח שהתינוק יוכל ליהנות מהזנה תקינה. במהלך הזמן, התינוק יפתח יכולת שליטה רצונית וכך הרפלקס אט אט ילך ויפחת.

רפלקס מורו
רפלקס הבהלה או רפלקס מורו הוא מצב שבו התינוק מגיב לרעש מבהיל או תנועה לא צפויה הגורמת לראשו לנוע אחורה. במהלך התגובה, התינוק יפרוש את זרועות ואת רגליו ולאחר מכן הוא יביא אותם לעבר גופו. נהוג לחשוב שרפלקס מורו נועד לשמש כהגנה, שכן תנועות מהירות יכולות לסייע לתינוק למצוא איזון או לקבל תמיכה. הרפלקס הזה נעלם אט אט באזור גיל שלושה חודשים ועד חצי שנה, ככל שהמערכת הנוירולוגית של התינוק מתפתחת.

רפלקס הצעידה
כאשר התינוק מוחזק כך שרגליו נוגעות במשטח יציב, הוא לרוב יציג את רפלקס הצעידה המתבטא בהצגה של צעדים על גבי המשטח, כך שנראה כמעט שהוא מנסה ללכת. אומנם בגיל זה לתינוקות אין מספיק כוח וקואורדינציה כדי ללכת ממש, אך הרפלקס הזה מאפשר להם להכין את הקרקע ליכולת זו. עם התבגרותם שרירי התינוקות מתחזקים ורפלקס הצעידה הופך לצעדים רצוניים של ממש, עד שהתינוק הולך בכוחות עצמו.

רפלקס בבינסקי
רפלקס בבינסקי מופיע כאשר מלטפים את כף רגלו של התינוק מהעקב לכיוון האצבעות. בתגובה, אצבעות רגליו של התינוק נפרשות והבוהן מורמת כלפי מעלה. מדובר ברפלקס נורמלי לגמרי בתינוקות אשר מסייע בהתפתחות של מערכת העצבים. לאחר כמספר חודשים רפלקס בבינסקי לרוב יעלם ואצבעותיו של התינוק יתקפלו במגע במקום התפרשות.

רפלקס המציצה
רפלקס המציצה הוא חלק בלתי נפרד מיכולתו של התינוק ליזון. כאשר שפתיו של התינוק או החך שלו בא במגע עם דבר מה, כמו פטמה או אצבע, הוא באופן אוטומטי יחל למצוץ. רפלקס זה מופיע כבר לאחר הלידה והוא מאפשר לתינוקות לקבל אוכל שחיוני להם לגדילתם. מדובר בתופעה הכרחית בעת יניקה משד או בעת אכילה מבקבוק. ככל שעובר הזמן רפלקס זה הופך יותר ויותר נשלט ולבסוף פעוטות יכולים באופן רצוני להפעיל את פעולת המציצה.

לסיכום, רפלקסים של תינוקות הם פעולות מעוררות השתאות. יש להם חלק חשוב מאוד בתפקוד של מערכת העצבים של התינוקות, ביכולות המוטוריות שלהם וביכולות החושיות שלהם. אמנם מרבית הרפלקסים חולפים ככל שהתינוקות הולכים וגדלים, אך עדיין יש להם תפקיד מפתח בפיתוח היסודות הגופניים אשר יועילו לתינוקות בעתיד. הבנה של הרפלקסים הללו יכולה לסייע לכם להבין טוב יותר כיצד פועל התינוק שלכם ומה מוביל אותו לבצע פעולות מסוימות.
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה